Jak szyć dzianinę?


O rady dotyczące szycia dzianin bez użycia overlocka poprosiła mnie pod poprzednim postem zuzanna. Nie jestem co prawda ekspertem 
w tym temacie, pomimo tego postanowiłam przygotować taki wpis, korzystając z własnego doświadczenia i wspomagając się  doświadczeniem innych osób (dziewczyny z Papavero, Wasze blogi oraz internet). 
Dlatego też przy niektórych punktach znajdziecie odnośniki do instrukcji.


źródło

Dzianina – płaski wyrób włókienniczy utworzony przez formowanie i łączenie oczek z nitek pojedynczych nawojów przędzy lub odpowiedniego ich zespołu (osnowy) na maszynach dziewiarskich. (źródło)

jak szyć dzianinę
Co możemy zrobić, aby domowa maszyna dała sobie radę z bardzo rozciągliwą dzianiną?

Ogólnie:

                                              - kupujemy igłę do stretchu/jerseyu (złota, z zaokrąglonym końcem) i nici poliestrowe (użycie odpowiedniej igły 
                                              często rozwiązuje problem przepuszczania ściegu)
                                              - możemy też kupić igłę podwójna do stretchu (tak wygląda)
                                              - używamy stopki do ściegu prostego
                                              - ustawiamy docisk stopki na minimum
                                              - w razie dalszych problemów  z przepuszczaniem podkładamy pod dzianinę np. papier śniadaniowy lub cienką gazetę
                                              - podczas szycia możemy delikatnie unosić stopkę (choć nie do końca jest to wskazane, ponieważ wraz z poniesieniem
                                              stopki niwelujemy naciąg nici górnej...)
                                              - kupujemy stopkę z górnym transportem- spora inwestycja, ale myślę, że naprawdę warto, przyda się 
                                              także przy szyciu skóry, kilku warstw jeansu czy jakiejkolwiek tkaniny, która ma problemy z płynnym przesuwaniem się 
                                              pod stopką ;) (6)

Zszywanie kawałków dzianiny:

                                             - szyjemy zygzakiem ustawionym na niewielką szerokość (ja mam na 1 w skali 1-5) i dość małą długość ściegu (ja ustawiam na 
                                             2 w skali 0-5) (kiedy krawędź się pofaluje, możemy spróbować uratować sytuacje prasując szew - czasem to pomaga ;) ) 
                                             - podklejamy krawędzie dzianiny elastyczną fizeliną czyli paskiem fizeliny ciętym ze skosu 
                                             - wykrawamy pasek tej samej dzianiny i przeszywamy go razem ze szwem
                                             - szyjemy podwójna igłą do stretchu ściegiem prostym (u góry mamy ścieg prosty a po spodem zygzak)
                                             - szyjemy ściegiem prostym* (Ja często tak robię, zakańczam szew tylko z jednej strony, zostawiam długie nitki 
                                                z drugiej i naciągam delikatnie szew i dzianinę, aby zapobiec w przyszłości zrywaniu się nitki. Kiedy już to zrobię 
                                                zawiązuje nitki na drugim końcu.)
                                         

Wykańczanie dołu bluzki/sukienki i dołu rękawów:

                                            - podwijamy dwa razy i szyjemzygzakiem lub lepiej tzw. zygzakiem bieliźnianym (potrójny zygzak) (1)
                                               brzegi będą elastyczne, nie rozciągną się 
                                            - podwijamy raz lub 2 razy i przeszywamy podwójną igłą do stretchu
                                               brzegi będą elastyczne, nie rozciągną się 
                                            - podwijamy i podszywamy ręcznie (tak jak tu) (2)
                                            - odszywamy plisą (plisa - dzianina złożona na pół, lewą stroną do lewej) (3)
                                            - wykańczamy brzegi elastyczną lamówką (osobiście nie polecam - tu przykład - na maszynie szyje się ciężko, 
                                               może ręczne podszycie dałoby lepsze efekty) (4)
                                         
Wykańczanie dekoltu:


                                            - odszywamy podwójnie złożoną pliską ze skosu (kurs) (np. w tej bluzce) (5)
                                            - wykończamy dekolt i pachy przy użyciu fizeliny (kurs)
                                            - wykonujemy odszycie dekoltu (kurs)
                                            - podwijamy i podszywamy ręcznie
                                            - wykańczamy brzegi elastyczną lamówką
                                            - wykańczamy brzeg lamówką z dzianiny (7)

                                                                   (1)                                                                     (2)                                                               (3.1)


                                                                      (3.2)                                                           (4)                                                                    (5)


(6)                                                             (7)

 


Jeśli z czymś się nie zgadzacie lub macie inne pomysły - piszcie w komentarzach :) 
Wspólnie możemy uzupełnić tę listę i dać radę dzianinie!  ;)
szycie dzianiny rady

Komentarze

  1. dzianina świętego wyprowadzi z równowagi. Ja przyznaję, że nie szyję jej zbyt często ale bardzo fajnie, że napisałaś taki przewodnik. Bardzo pomocne rady i odsyłacze do konkretnych zdjęć.
    Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj bardzo przydatne, zaczynam szyć dzianinę i trochę trudno ją opanować ale z takimi wskazówkami na pewno dam radę:]

    OdpowiedzUsuń
  3. super poradnik przyda się bo leży u mnie taka dzianinka i czeka

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Baaardzo dziękuję za szybką reakcję na moją prośbę i świetny instruktaż! Cieszę się czytając komentarze powyżej, że dzięki temu całemu zamieszaniu jakie wywołałam inne szyjące też się zmotywują i podejmą próbę ogarnięcia swoich przerażających, dla bezoverlockowych, dzianin ;-) Ja też obiecuję zmierzyć się z tym zadaniem najszybciej jak to będzie możliwe, już nie mogę się doczekać aż zasiądę do maszyny ;) Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc i motywację! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żadne tam zamieszanie :) Proszę bardzo i powodzenia :)

      Usuń
  5. Super ten poradnik, bo i ja robię podejścia do dzianiny bez overlocka :) dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogromne dzięki! Ja na Papavero zaglądam bardzo rzadko, może wypadałoby to zmienić?:) Najważniejsze, że zamieściłaś te instrukcje z dekoltem u siebie, dzięki temu wczoraj skończyłam bluzkę mamie która mi nie szła. Jeszcze raz bardzo ci dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto tam czasem zajrzeć, na forum albo do działu "szycie jest proste", jest tam dużo przydatnych poradników :)Bardzo się cieszę, że Ci pomogłam ;)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Dzięki! Trzeba jakoś próbować bez over- czy coverlocka ;)

      Usuń
  8. Na poprzedniej maszynie szyłam ściegiem prostym, nigdy zygzakiem, czasem takim niby owerlokowym. Nie podkładałam żadnych pasków papieru, dzianiny, flizeliny. Na nowej szyję ściegiem do dzianin, podłożenia podwójną igłą ściegiem prostym, flizelinę daję na dekolt, ramiona przodu i pachy. Nigdy nie używałam potrójnego zygzaka do dzianin, jakoś na tym zdjęciu średnio to wygląda.
    Muszę jeszcze wypróbować odszywanie dekoltu pliską. Przy dość rozciągliwej dzianinie i okrągłym dekolcie po prostu go podwijam.
    Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak szyłaś ściegiem prostym to nie zrywała Ci się nitka po naciągnięciu dzianiny?

      Usuń
    2. Nie, nie rwała się. A różne dzianiny szyłam.
      Aga

      Usuń
  9. Świetna instrukcja i bardzo mi się przyda. Właśnie podjęłam się prób uszycia spódnicy maxi z dzianiny. Niby prosta ale materiał doprowadza do szału ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam taką stopkę z górnym transportem. kupowałam jako stopkę do pikowania, a tu okazuje się ,że ma też inne zastosowanie. Po przeczytaniu twoich rad natychmiast ją wypróbowałam na dzianinie i skórze- działa świetnie.Dzięki bardzo, że o tym napisałaś, bo przez wiele lat żyłam w nieświadomości, że mam taką super stopkę. Serdeczne dzięki za twoje wskazówki . Hanna
    behanna.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że post się przydał ;) Stopka z górnym transportem faktycznie nadaje się do wielu rzeczy, przy pikowaniu też się świetnie sprawdza ;)

      Usuń
  11. Bardzo fajny poradnik :) Chyba wszystko co trzeba jest w nim zawarte :) Ja do szycia dzianiny ostatnio próbowałam stopkę ułatwiającą transport z tego zestawu: http://eti.com.pl/Katalog/Stopki-do-maszyn-do-szycia/Stopki-eti-radosc-szycia/Zestaw-7-stopek-do-maszyn-do-szycia-eti-matic-set-7.html?pa=2 Ale nie wiem czy jest nie jest dostępna tylko w zestawie :/ Tak czy owak nie jest z górnym transportem, a poradziła sobie bez problemu, nawet ze śliską dzianiną :) Podwijałam nią tą bluzkę: http://vaylebyme.blogspot.com/2013/09/kwiecista-bluzka-dla-mamy.html Mogę polecić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się przydaje.
      Możesz mi napisać, która to dokładnie stopka?

      Usuń
  12. a ja mam takie pytanie,czy można przyszyć nieelastyczną,czyli bawełnianą tasiemkę do dzianiny dresowej,aby to się razem nie zmarszczyło?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tasiemkę, ale w którym miejscu? Myślę, że dzianina dresowa jest na tyle stabilna, że nie będzie się nic marszczyć

      Usuń
    2. tasiemkę pośrodku dzianinowej tuniki,jako ozdobę,już wszyłam i zmarszczyło się to wszystko fatalnie,dlatego pytam.
      proszę sobie zobaczyć o co chodzi http://laaba-blog.blogspot.com/2013/09/folkowy-ciag-dalszy.html,tylko,że na tym zdjęciu jest przypięta szpilkami,a po przyszyciu jest okropnie...

      Usuń
    3. hmm no to chyba ta dzianina nie jest taka typowo dresowa, bo te dresowe są mało rozciągliwe i dość grube. Może podkleić fizeliną miejsce gdzie będą wszyte te taśmy?

      Usuń
    4. oooo,może faktycznie tak zrobię! dziękuję za radę:)

      Usuń
  13. Bardzo pouczające! Mam pytania (dwa:)) 1) odnośnie tej podwójnej igły - na zalinkowanej stronie jest uwaga "tylko do maszyn z poprzecznie ustawionym chwytaczem, szyjących zygzakowo". Czy tu chodzi o każdą maszynę, obsługującą zygzak? Bo jeśli chodzi o chwytacze, to ja rozróżniam tylko rotacyjny i wahadłowy, poprzeczny mnie zaskoczył;) 2) czy masz jakieś doświadczenie z dzianinami swetrowymi? Bardzo mnie frapuje, czy dałoby się to szyć na zwykłej maszynie i jak wykańczać brzegi... Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1) Ja też tylko takie chwytacze rozróżniam, łatwiej byłoby mi odpowiedzieć jakbyś mi napisała jaką masz maszynę ;) 2) Mam doświadczenie ze zwężaniem swetra robionego na drutach (kupnego) maszyna dawała radę, z tego co pamiętam to wtedy szyłam jeszcze na łuczniku takim chińskim najtańszym ;) szyłam zygzakiem.
      http://zapomnianapracownia.blogspot.com/2012/10/wenowiec.html
      Jeśli chodzi o brzegi to robi się troszkę problem, bo trzeba coś zrobić żeby się nie pruły i wykończyć tak żeby się nie rozciągały. Może ta podwójna igła?

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź! Ja mam Janome z chwytaczem rotacyjnym.

      Usuń
  14. Fantastyczny post! Bardzo dziękuję za pomoc! Pozwoliłam sobie WYDRUKOWAĆ na papierze Twoje rady, żeby mieć je pod ręką.
    Granda, ja uszyłam jakiś czas temu sweter z dzianiny na mojej stębnówce, ale rękawy i dół wykończyłam ręcznie, bo nijak się nie dało tego dokonać, ale pewnie najlepszym sposobem będzie nawleczenie na druty i wykończenie nitką sprutą z resztki dzianiny.

    OdpowiedzUsuń
  15. bardzo pomocny przewodnik , pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Kobietki, a jakiej igły byście użyły łącząc tkaninę i dzianinę, i od której strony byście szyły: góra dzianina, spód tkanina, czy góra tkanina a spód dzianina?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm no w sumie użyłabym chyba zwykłej igły, w sensie do tkaniny. Zależy jeszcze jaka to dzianina czy np 100% bawełna dresowa mało rozciągliwa czy jakaś mega wredna (rozciągliwa). Jeśli jest bardzo rozciągliwa ta dzianina to zmniejszyłabym docisk stopki i dała ja raczej od spodu.

      Usuń
  17. Rewelacyjny post, na pewno skorzystam z rad. Super:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo przydatny poradnik.Nie wiem czy ktoś już o tym wspominał ale jeszcze przy szyciu dzianin fajnie sprawdzają się po prostu nici elastyczne np ariadna i zwykły prosty ścieg.
    Dekolty tez często obszywam zwykłą poliestrową nicią na górze i elastyczną w na dole :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mogę tak nieśmiało zapytać jak nazywa się taki bardzo bardzo rozciągliwy materiał do szycia???

    OdpowiedzUsuń
  20. Js ie zastanawiam co musze zrobic żby zacząć szyć takie modne sukienki na wesele... kupic maszyne amteriał i trochę odwagi ?

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję :) Bardzo fajie wytłumaczone :) Niech tylko przyjda igły... jeszcze tylko... ok, igły do dzianin, jersey'u, ale po co te numerki? Ktory najlepszy do dresówki? :/ Z góry dziękuje.

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo przydatne informacje. Wiele osób wciąż nie rozróżnia dzianiny od tkaniny. To ważne, aby wiedzieć tego typu rzeczy. W końcu każdy z nas ma z tymi materiałami kontakt na co dzień.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz