Trudne sprawy - jak wszyć gumkę


Niestety czasem trzeba wszyć gumkę. Nie wciągnąć, ale wszyć.
W gruncie rzeczy problem podobny i zawsze taki sam: jak dobrać długość gumy do obwodu pasa/bioder? 
Byłoby genialnie, gdyby był na to jakiś wzór, niestety oczywiście go nie ma.
Nawet gdyby był, nie sprawdzi się, ponieważ różne gumy mają różną rozciągliwość.
Tak więc czasem potrzebujesz 80% obwodu, a czasem 75. Podobnie jak ze ściągaczami - jeden rozciąga się czterokrotnie* a inny ledwo co.

Nawet jeśli uda Ci się pięknie dobrać długość gumki do wszycia - po wielu próbach i/lub pruciach -  zawsze jest szansa, że rozciągnie się podczas  użytkowania. Wtedy już nic nie zrobisz, bo gumkę wszyłaś a nie wciągnęłaś - niestety nie byłaś wróżką - brawo Ty!

*tych nie polecamy

- - -

Ta instrukcja sprawdzi się zarówno w przypadku wszywania gumki do dzianin jak i do tkanin.

Gumkę zszywamy, dzielimy na 4 części. Obwód pasa w legginsach dzielimy na 4 części. 
Spinamy szpilkami gumkę z pasem prawą stroną do prawej w tych 4 miejscach.



Naciągamy gumkę i spinamy szpilkami. Zszywamy ściegiem zygzak lub bieliźnianym ("potrójny" zygzak) w trakcie naciągając gumkę.


Wywijamy na lewą stronę, spinamy szpilkami, szyjemy ściegiem zygzak, bieliźnianym ("potrójny" zygzak) lub prostym* w trakcie naciągając gumkę.


*tego nie polecam, gdy wszywamy gumkę do dzianiny
jak wszyć gumkę do legginsów, jak wszyć gumkę do spodni, jak wszyć gumkę w pasie

Komentarze

  1. Ja w swoich spodnicach z koszuli gumkę przyszywałam ściegiem prostym i wszystko było ok. Dlaczego nie polecasz tego sposobu ?
    Przydatny wpis dla początkujących. Na początku sama potrzebowałam takiego wpisu, a go nie było. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodziło mi o wszywanie gumki ściegiem prostym w przypadku wszywania jej do dzianin, wtedy jest duża szansa, że ścieg się przerwie, bo nie jest (wystarczająco) elastyczny - nawet jeśli mocno naciąga się i gumkę i dzianinę a ścieg jest drobny.
      Już poprawiłam na blogu ;)

      Usuń
    2. Teraz już wszystko rozumiem :) Dzięki za informacje, bo na dzianinach pewnie też bym szyła prostym.

      Usuń
  2. Info na pewno przydatne, ja wciąż walczę z rozciąganiem się dzianiny nawet przy zygzaku :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Próbowałam wszywać gumkę właśnie w ten sposób w za luźny dół kostiumu kąpielowego, ale strasznie mi gubiło ścieg. Tzn mimo że ustawiłam zygzak, to nie dość że jakiś nierówny wychodził, to jeszcze fragmentami zamiast zygzaka był ścieg prosty. Maszyna mi ześwirowała przy gumce i boję się dalej próbować. Chyba, że ja coś źle robiłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potrzebujesz na pewno igłę do stretchu, bo z tego co piszesz to maszyna przepuszcza Ci ścieg. To może być problem z igłą, albo z maszyną (jeśli ten problem występuje też przy szyciu tkanin to chyba musisz udać się z maszyną do mechanika ;)). Spróbuj podłożyć cienką gazetę albo pergamin jak szyjesz dzianinę - powinno pomóc w przepuszczaniu ściegu.

      Usuń
    2. Przy dzianinach i tkaninach wszystko działało jak trzeba i nawet z rozciągliwymi dzianinami nie miałam problemów. Ześwirowała dopiero podczas naciągania gumki. Dzięki za rady. Przy następnym szyciu z naciąganiem (o ile się odważę) zastosuję ;)

      Usuń
  4. Gumkę warto wszywać ściegiem bieliźnianym, to taki zygzak, ale dodatkowo na każdym odcinku prostym są trzy ściegi proste i wtedy wszystko jest dużo bardziej elastyczne. Oczywiście nie każda maszyna ma takie ściegi. Można ten ścieg podpatrzyć oglądając jak są wszyte gumki i tasiemki w bieliźnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Trochę pomieszałam z tym ściegiem, bieliźnianym, bo to co innego, w każdym razie chodziło mi o zygzak elastyczny, czyli jak w opisie powyżej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Odwieczny problem, jak dobrać długość gumy, żeby było w sam raz...;)
    Ja poradziłam sobie w ten sposób, że kupiłam po jednym krążku gumy białej i czarnej. Długość gumy do pierwszej spódnicy ustaliłam doświadczalnie, a teraz kiedy znam jej rozciągliwość po prostu odcinam ile potrzebuję, wszywam i zawsze jest dobrze. Gorzej, gdy guma mi się skończy... Albo zmieni mi się obwód:P
    I też zawsze dzielę gumę i tkaninę/dzianinę na ćwiartki, a dzianinę szyję wąskim zygzakiem, naciągając ją razem z gumą.

    OdpowiedzUsuń
  7. Robię to dokładnie tak samo :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. A co z łamaniem igieł podczas wszywania gumy? Na wieloczynnosciowej to przecież leci igła za igła. Może zwiększyć docisk stopki?

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem bardzo początkująca jeśli chodzi o szycie i chciałabym się doradzić.. Czy naszywając gumkę na zwykłą bawełnę powinnam napinać gumkę do tego stopnia, żeby materiał pod spodem był zupełnie gładki i dopiero wtedy szyć zygzakiem?
    Czy przy węższych gumkach mogę szyć zygzakiem przez środek naciągniętej gumy?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz